Making progress

Under veckan har vi kört ett par pass om dagen, främst kontakt men även en hel del sitt/stå. Hon är otroligt trevlig att jobba med och väldigt positiv men fortfarande lättdistraherad. Hon är smart och lättlärd men är man ung och tycker att hela världen är en enda stor lekplats så är det självklart lite svårt att hålla ihop. Men hon är så energisk och tycker verkligen om att jobba så med rätt träning kommer bitarna falla på plats.
 
Vi tränar dagligen inkallning och hon är väldigt följsam samtidigt som hon är tuff och självständig. På vissa ställen använder jag lina nu till en början då jag ännu inte vet hur hon reagerar på störningar när hon är lös. Men det bästa är att vara helt lös och springa som en dåre under corgirusen, om man frågar henne.
 
Koppelträning och hundmöten har blivit bättre men det finns fortfarande mycket kvar. Hon kan passera hundar och vara tyst, men hon blir otroligt triggad om hundarna rör sig (springer bredvid cykel, leker i trädgården etc). Hon blir rätt blockerad så det gäller att ligga steget före och hinna distrahera. Det ska nog bli ordning på lilla loppan också, men lite tålamod och framförallt förståelse för att allt fortfarande är nytt, hon är ung och vet inte riktigt hur hon ska agera i vissa situationer. Med rätt vägledning blir det nog bra det här.
 
Nu när det är lite långhelg över midsommar ska vi jobba på ordentligt. Klossen ska introduceras och vi ska även komma igång med lite mer träning bland distraktioner. Passivitetsträna ska vi också göra, ta med en filt och sätta oss i centrum (om det nu är folk ute under midsommar?). Det är härligt att ha motivation och framförallt ambition igen!
 
Tidigare i veckan skickade jag in registreringsansökan till SKK för att få Aztra svenskreggad. Jag hoppas verkligen att det är klart tills på måndag då det är sista anmälningsdagen för den inofficiella utställningen på Gävle BK som jag tänkt ställa henne på. Det blev ju så fördröjt alltihop med hämtning osv så jag fick inte hem exporttavlan förrän i slutet på förra veckan. Men jag håller tummarna! 

Kommentera här: