Dansken blir svensk och anmäld till utställning

Igår hämtade jag ut Aztras nya svenska registreringsnummer och anmälde henne till en inofficiell utställning den 16e juli. Jag har aldrig ställt för och är redan nervös, men Aztra har lite erfarenhet sen innan och har fått mycket fin kritik så nu ska vi köra en hel del ringträning. Trots att jag är nervös och tycker det är så jobbigt att prestera framför folk så ska det bli roligt, en inoff utställning känns som en bra start på vår tävlingskarriär. Jag är antagligen världens sämsta handler men övning ger ju färdighet. Oavsett vad domaren tycker så är det bra träning för oss båda, så det ska bli spännande att se hur det går.
 
Aztra gör även stora framsteg i det mesta. Efter bara 3 pass med klossen förstår hon vad det går ut på och idag började jag introducera position. Hon älskar att jobba men blir distraherad och är inte särskilt uthållig än så det är korta pass med mycket lek i pauserna. Hon är dock väldigt lättlärd och otroligt trevlig att träna med. Hittills har jag inte tränat in något särskilt, vi har befäst sitt och kontakt i olika siuationer och med olika störningar och börjat med klossen, annars har vi mest kört mycket inkallning, koppelträning och hundmötesträning. Men nu har hon landat så pass bra här hemma så vi kan börja träna ordentligt och mer strukturerat. Vi började shejpa in ligg idag och ska fortsätta med det imorgon. 
 
I helgen hoppas jag att vi kan lägga viltspår. Jag har klövar på jobbet som jag fick av en av dagishundarnas ägare och eftersom jag siktar på att Aztra ska bli viltspårschampion så vill jag komma igång med spårträning typ igår. Smilla är riktigt duktig på viltspår också så det vill vi verkligen passa på att köra medan vädret tillåter. 
 
 

Kommentera här: