Utställningsprep

Nu börjar det dra ihop sig, endast en vecka kvar tills vi entrar ringen för första gången tillsammans (och första gången någonsin för mig). Vi försöker ringträna så mycket det går, i tisdags var vi iväg och tränade med ett gäng. Kvinnan som agerade domare var väldigt rutinerad och gick igenom allt möjligt så jag kände mig ännu en gång lite klokare över vad jag gett mig in på. Igår var vi iväg igen och tränade tillsammans med två andra i Bollan. Aztra ville hellre vara en studsboll än en utställningshund så hon studsade mest runt ringen och ville absolut sitta istället för att stå. Andra omgången gick det bättre. Pauser är viktigt för en ung corgihjärna. Men det där med att stå lite snyggt måste vi försöka få till så nu ska vi lägga krut på det. Det finns så mycket annat jag vill träna med henne så efter utställningen kommer vi ta en paus på några veckor och komma igång med lydnadsträningen. Den 20 Augusti är det dags för utställning igen, en inoff här i Skutskär innan vi slår på stort och ställer på internationella i Högbo i September (nu har jag sagt det så nu kan jag inte fega ur med hedern i behåll).
 
Vi körde även lite passitivitetsträning vilket är något Aztra behöver mycket av. Hon har lite svårt att slappna av utomhus och så skäller hon något förbannat på andra hundar. Hundmöten har vi kommit långt med, jag är faktiskt förvånad över hur snabbt det gick att se en förbättring (3 veckor liksom). Bollan kryllar av promenerande hundar och eftersom hon inte gillar att ta det lugnt utomhus så blir hon otroligt triggad när hon ser andra hundar gå/springa förbi. Men övning ger färdighet! 
 
Och helgen planer är att vi ska träna på att stå snyggt, hänga i skogen och tvätta bilen. Jag hade ju tänkt lägga spår också men jag har slut på blod och känner mig inte särskilt manad på att åka till stan för att köpa när jag inte planerat att åka in. Vi får försöka få till spårträning nästa vecka istället.

Kommentera här: